Til de voksn

Forslag til før- og etterarbeid til lærere/arrangører i forbindelse med forestillingen Vidunderkammer

Adgang forbudt for voksne:

I vidunderkammer er det adgang forbudt for voksne. Det betyr at ingen voksne slipper inn i forestillingen. Vidunderkammer skal være teater på barnas premisser. Vi opplever at barn liker at det er noe som kun er tillatt for dem. Det er så mange ting i samfunnet de ikke kan være med på. Denne gangen har vi snudd opp ned på det. Vidunderkammer er barnas hemmelighet og de elsker det.

Katma har tidligere turnert med Sukker Sirkus som også var adgang forbudt for voksne. Det ble viktig for barna. Endelig noe som de voksne ikke hadde lov til!! I ettertid fikk vi mange gode tilbakemeldinger fra lærere som stolt kunne fortelle at barna haddde røpet litt etter litt om alt det hemmelige de hadde sett og opplevd i forestillingen. Vi vet at dette er skuffende for mange nysgjerrige voksne, men håper dere viser forståelse for vårt valg.

Det er likevel mulig å gjøre for- og etterarbeid selv om du ikke har sett forestillingen. Under følger noen forslag til før- og etterarbeid.

Før teaterbesøket:

Forbered og gjør etterarbeid for teaterbesøket etter smak og behag. Ta gjerne utgangspunkt i bilder og program fra forestillingen. Du behøver ikke være ekspert på forestillingens innhold, tematikk eller problemstillinger. Her er et forslag til en fremgangsmåte:

  • Målet med forberedelsene er å vekke lyst og interesse for forestillingen.
  • Forbered barna ved å være ryddig i forhold til de praktiske tingene i forhold til teaterbesøket. (tid og sted)
  • Fortelle om forskjellen mellom teater og film. At teater «lever» og skjer her og nå noe som gjør publikum medskapende. Det som skjer blant publikum vil påvirke forestillingen.
  • Gi gjerne en kort introduksjon om forestillingen for å gi en liten forsmak. La barna få glede seg i god tid i forveien.
  • Om mulig- la barna få besøke vår webside som er laget for barn: www.vidunderkammer.no i forkant av besøket. Her kan barna se bilder av karakterer og rom. De kan lese om bl.a labyrinter og marihøner som er viktige elementer i forestillingen. I tillegg får de titte inn bak kulissene og se veien frem mot den ferdige forestillingen.
  • Det kan være fint å være forberedt på tema til forestillingen, selv om barna kanskje velger å interessere seg for helt andre ting. Men ikke si for mye; teater skal også være overraskelser og en opplevelse i seg selv.
  • Om mulig- vær sjenerøs med tiden både i forkant og etterkant av forestillingen. La teateropplevelsen få synke inn uten stress. Kanskje har dere tid til å være igjen litt for å se nærmere på scenografien, rekvisittene og møte med skuespillerne? (Avtal i tilfelle dette på forhånd med ensemblet)
  • Unngå å gjøre teaterbesøket til en skoleoppgave med krav om lekse i form av handlingsresymé etc. Da blir det morsommere å se teater – og utbyttet kan bli minst like stort og berikende.

Etter teaterbesøket:

Hva-husker-jeg-runde: Man kan begynne samtalen om forestillingen på ulike måter. Noen ganger kan det være fint å starte med en runde der alle forteller hva de husker. Alle kan tenke litt – kanskje med lukkede øyne – for å huske en scene eller et bilde som man husker. Når alle har fått tenkt litt kan de i tur og orden fortelle om hva de husket best. Noen ganger kan det være fint om elevene først snakker sammen to og to før de forteller for hele gruppen. Eller så kan man skrive ned eller tegne det man husker. Med en slik runde der alle forteller hva de husker kan man skape et felles grunnlag for å gjenfortelle forestillingen. Andre forslag til hvordan du kan gå frem er:

  • La barna få diskutere, fundere, tenke og mene om forestillingen.
  • Kan man tenke seg en fortsettelse på forestillingen? Hva skjedde etter at publikum hadde forlatt forestillingen?
  • Kanskje har barna fått bilder eller program fra forestillingen som dere kan diskutere. Men respektér de barna som vil ha opplevelsen sin i fred og som ikke vil røpe alt for de voksne. Det kan ta tid å fordøye kunstopplevelser. Noen ganger kan ting fra forestillingen dukke opp i lek eller samtaler uker eller måneder etter at den fant sted.
  • Om man vil kan man la barna få lage sin egen forestilling eller dukketeater inspirert av Vidunderkammer. La forestillingen bli et resultat av barnas fantasi, kreativitet og skaperlyst.


Vi ønsker lærere og arrangører god fornøyelse. Både før og etter forestillingen!!

Med hilsen Katma og Figurteateret i Nordland

(Tekster om for- og etterarbeid er fritt inspirert av heftet: «Att oppna nya varldar» utgitt av Riksteatern i Sverige.)

Om Vidunderkammer- for barn:


Et godsskip seiler forbi. Et kart hentes frem. Piler viser deg vei til nye rom, til nye opplevelser. Det er noen som vil inn. Monsterspor i en av korridorene og redselen for å gå seg bort.

Bak en blondegardin danser Vidunderet. Det er noe med øynene hennes. Hakkete bevegelser og støvete lys. Slitte bilder som er limt sammen som et filmteater fra en annen tid.

Tornerose har krympet. Prinsessen skriver ord man ikke skal si høyt. Hva er inni kofferten? Vingene som begynner å vokse og gjøre vondt. Fort deg. Et godsskip synker. Egg knuses. Lyden av fugler som flyr forbi og gleden over alle nye veier du oppdager når du har gått deg bort.

Om Vidunderkammer- for voksne:

Vidunderkammer er en opplevelseslabyrint for barn. Et uendelig univers med blinkende piler, hemmelige innganger, magiske kammer og lange korridorer som barna inviteres inn til og som hele tiden forandrer seg.

I forestillingen møter publikum blant andre en prinsesse med konstant ferie fra fornuften, Tornerose som våkner mindre og mindre for hver dag, et møllspist Fantasifoster, et dansende vidunder og en blind portner uten retningssans som leder barna til de underligste steder.

Vidunderkammer er et sted man kan finne vei - et sted man kan gå seg bort. Et sted hvor spørsmål oppstår og svar forsvinner.

En drøm inni en drøm inni en drøm. Som en kinesisk eske som åpner seg - lenge etter at publikum har forlatt Vidunderkammer.

Les mer om Vidunderkammer: www.katma.no / www.figurteateret.no